Քիչ առաջ ոստիկանության զորքերը մտան Էջմիածին քաղաք։ Երկու ավտոբուս է բերվել Էջմիածին, որոնք, ըստ երևույթին, սպասում են հրահանգի։ Մայր Աթոռի բակում իրավիճակը գերլարված է։ Հավաքված քաղաքացիները թույլ չտվեցին իրավապահներին իրենց հետ տանել Շիրակի թեմի առաջնորդ Միքայել Սրբազանին։ Այստեղ են ժամանել նաև կարմիրբերետավորները։ Մայր Աթոռի մոտ հավաքված քաղաքացիները կոչ են անում բոլոր հայերին հավաքվել Մայր Աթոռի բակում և կանգնել ի պաշտպանություն Եկեղեցու։               
 

Օսմանյան կայսրության տրոհման գործընթացը շարունակվում է

Օսմանյան կայսրության տրոհման գործընթացը շարունակվում է
17.05.2015 | 15:42

Հայոց ցեղասպանության 100-րդ տարելիցը հիշեցրեց Առաջին համաշխարհային պատերազմից առաջ, ընթացքում և հետո օսմանյան բազմազգ կայսրության տրոհման ժամանակ տեղի ունեցած ողբերգական ուրիշ իրադարձություններ: Պատերազմի սկզբին Անատոլիայի բնակչության կեսից ավելին քրիստոնյաներ էին՝ հույներ, հայեր, ասորիներ: Պատերազմի և թուրքական իշխանության քաղաքականության հետևանքով նրանք կամ սպանվեցին, կամ տեղահանվեցին: Թուրքերին տեղահանեցին Բուլղարիայից, Հունաստանից, Բալկանյան թերակղզուց, Միջերկրական ծովի արևելյան կղզիներից: 1911-1912-ի Բալկանյան պատերազմներից մինչև 1923-ին Թուրքիայի Հանրապետության հռչակումը՝ ժամանակակից պատմության ամենամեծ էթնիկ զտումների շրջանն էր: Ճգնաժամում գտնվող Օսմանյան կայսրությունը գործում էր ուղիղ ահաբեկչության մեթոդով, էթնոսներին հրահրում էր միմյանց դեմ: Թուրքերը հմտորեն օգտագործում էին ազգային հակասությունները՝ ժողովուրդներին իրար դեմ հանելու համար: Հայկական ջարդերում հիմնական դերերից մեկը դեռ Առաջին համաշխարհային պատերազմի նախօրեին խաղում էին քրդական «Համիդիեների» հեծյալ ջոկատները:

Հետպատերազմյան պայմանագրերը Վերսալ-վաշինգտոնյան համակարգում ստեղծեցին նոր պետությունների մեծ մասամբ արհեստական սահմաններ՝ հաղթող երկրների շահերին համապատասխան, անտեսելով պատմական, էթնիկ և մշակութային-լեզվական գործոնները: Իր ժամանակին Լենինը Վերսալի պայմանագիրը (նրան հարող ամբողջ փաթեթով՝ Սեն-Ժերմենի, Սևրի, Լոզանի և այլն) անվանեց «չլսված, թալանչիական խաղաղություն», «գիշատիչների ու ավազակների պայմանագիր»: Հետպատերազմյան բաժանումը վերաբերում էր և Օսմանյան կայսրության տարածքներին: Այդ ժամանակների իրադարձությունները ուղղակի կամ անուղղակի հիմք դարձան մեր օրերի շատ կոնֆլիկտների, որոնցից են.
-Պաղեստինի պրոբլեմը,
-Կիպրոսի պրոբլեմը,
-քաղաքացիական պատերազմը Լիբանանում,
-քաղաքացիական պատերազմը Սիրիայում,
-Իրաք պետության բաժանումը,
-քրդական պրոբլեմը,
-ԻԼԻՊ-ի ի հայտ գալը իբրև Լևանտի միասնության վերականգնման փորձ իսլամի հիմքով,
-բոսնիական պատերազմը և Բալկանների մյուս կոնֆլիկտները,
-նույնիսկ Սաուդյան Արաբիայի ագրեսիան Եմենի դեմ (երկու պետություններն էլ Օսմանյան վիլայեթներ էին՝ Եմենի և Հիջազի): Կարելի է հավելել բազմաթիվ կոնֆլիկտները, որոնց մեջ ներքաշված են ալավիտները, ասորիները, դրուզները, Մերձավոր Արևելքի քրիստոնյաները և այլ էթնոկրոնական խմբեր, որ բնակվում էին բազմազգ Օսմանյան կայսրությունում:
1920-ի Սևրի պայմանագիրն արձանագրում էր Օսմանյան կայսրության տարածքների լիակատար բաժանում: Մասնատվում էր և Օսմանյան կայսրության միջուկը՝ Փոքր Ասիան: Փաստացի Սևրի պայմանագիրն այդպես էլ կյանքի չկոչվեց, քանի որ սկսվեցին Աթաթուրքի ազատագրական պատերազմները: Վերջնական սահմանները հաստատվեցին 1923-ի Լոզանի պայմանագրով, որն իրավական ձևակերպում տվեց Օսմանյան կայսրության բաժանումին: Այդ պայմանագրերի բազում կետերից կարելի է առանձնացնել ամենակարևորները.
-ժամանակակից Լիբանանը և Սիրիան դառնում էին Ֆրանսիայի մանդատի տակ գտնվող տարածքներ:
-Պաղեստինը, Հորդանանը, Միջագետքը (Իրաք) անցնում էին Մեծ Բրիտանիայի մանդատի տակ:
-Եվրոպայում թուրքական տարածքների մնացած մասը (բացի Ստամբուլին հարակից վիլայեթներից) փոխանցվում էին Հունաստանին:
- Թուրքիան կորցրեց Արաբական թերակղզին, Լիբիան (դեռ 1911-ին), Միջերկրականի կղզիները:
-Այդպես էլ չստեղծվեց անկախ Քրդստանը (թեպետ նախատեսված էր նախնական պայմանագրերում):
-Թուրքիան Անտանտի երկրներից պոկեց «հայերի ազգային օջախի» ստեղծման հրաժարական: Հայաստանը կորցրեց պատմական հողերի հիմնական մասը: «Բնակչության փոխանակում» ձևակերպումով տեղի ունեցավ էթնիկ հույների մեծագույն բռնագաղթը Փոքր Ասիայից: Փոխանակումը վերաբերեց երկու միլիոն մարդու և Հունաստանում անվանվեց «փոքրասիական աղետ»: Դա երկրորդ մեծամասշտաբ բռնագաղթն էր 1915-ի Հայոց ցեղասպանությունից ու բռնագաղթից հետո: «Փոխանակման» մեջ բացառություններ արվեցին Ստամբուլի հույների և Կիպրոսի թուրքերի համար: Կղզում թուրքական համայնքի պահպանության մեջ է Կիպրոսի առայսօր չլուծված կոնֆլիկտի պատճառը: Արդյունքում Թուրքիային հաջողվեց (առաջին անգամ իր ամբողջ պատմության մեջ) ստեղծել պետություն, որտեղ թուրք մուսուլմանները համեմատական մեծամասնություն էին: Միակ ոչ թուրք մեծ համայնքը քրդերն են: Այսօր նրանք Թուրքիայի բնակչության 20-25 %-ն են (16-20 միլիոն): Ասում են՝ նրանք ավելի շատ են, բայց Թուրքիայի իշխանությունը գաղտնի է պահում իրական վիճակագրությունը:
Քրդական հարցը սերտ կապված է Օսմանյան կայսրության տրոհման, Թուրքիայի Հանրապետության և անձամբ Աթաթուրքի կտրուկ մերժման հետ՝ ճանաչել այդ ժողովրդի նույնականությունը կամ գոնե մշակութային ինքնավարությունը: Քրդերի պայքարը՝ մեկ խաղաղ, մեկ զինված, շարունակվում է Թուրքիայի Հանրապետության ստեղծման պահից: Քրդերն իրավացիորեն կարծում են, որ ներկա իրավիճակի արմատները Վերսալյան շրջանի իմպերիալիստական համաձայնագրերի մեջ են և Օսմանյան կայսրության տարածքում նոր պետական-վարչական կազմավորումների ստեղծման: Սևրի խաղաղության պայմանագրով (1920) նախատեսվում էր անկախ Քրդստանի ստեղծում, բայց Աթաթուրքի ազատագրական պատերազմներից հետո այդ գաղափարը այլևս չհիշատակվեց և Լոզանի պայմանագրով քրդական հողերը բաժանվեցին Մեծ Բրիտանիայի և Ֆրանսիայի ենթամանդատ տարածքների՝ Իրաքի ու Սիրիայի միջև: 1923-ի Լոզանի կոնֆերանսը, քրդերի տեսակետից, որոշեց անարդար սահմաններ՝ քուրդ ժողովրդին բաժանելով մի քանի հատվածների:
Թեպետ քրդերը հարյուրամյակներով ապրում էին «Մեծ Քրդստանում», այդ թվում` Սիրիայում, պաշտոնական Դամասկոսը հաստատում է, որ քրդական այդքան նշանակալից ներկայությունը հետևանք է ժամանակակից Թուրքիայի հիմնադիր Քեմալ Աթաթուրքի բռնաճնշումների քաղաքականության, որ քրդերին վտարում էր իր երկրի սահմաններից դուրս՝ Սիրիայի այժմյան հյուսիսային տարածքները: Այդ փաստի հիման վրա Սիրիան քրդերին հրաժարվում էր քաղաքացիություն տալ: Քաղաքացիական ներկա պատերազմը Սիրիայում ամբողջ սրությամբ բարձրացրեց սիրիական քրդերի ինքնորոշման հարցը՝ ինքնավարությունից մինչև լիակատար անկախություն: Սիրիայի քաղաքացիական պատերազմի և ԻԼԻՊ-ի էքսպանսիայի առիթով հաճախ է հիշատակվում Սայքս-Պիկոյի պայմանագիրը, որ փոխեց տարածաշրջանի քարտեզը: Վերջերս սիրիացի «Մուսուլման եղբայրների» ներկայացուցիչ Զուհեյր Սալեմը Kurd Watch-ին տված հարցազրույցում ասում էր, որ ինքը (և արաբական աշխարհի ամենամեծաթիվ իսլամական շարժումը) իրականում մտածում են Սիրիայի և նրա ճակատագրի մասին: Հարցին, թե ի՞նչ կլինի Սիրիայում Դամասկոսի պարտության դեպքում, նա պատասխանեց. «Դժոխքի բաժին կդառնա: Սիրիան ժամանակավոր պետություն է, որ ստեղծվել է գաղութարար Սայքսի ու Պիկոյի համաձայնագրով: Մեր նպատակն է կառուցել համընդհանուր իսլամական պետություն բոլոր ազգերի համար՝ քրդերի, արաբների, չերքեզների, բոլորի: Մենք կոչնչացնենք այդ անիծյալ Սայքս-Պիկոյի համաձայնագրով ստեղծված սահմանները, մենք նորից կապրենք մի պետության մեջ, ինչպես 1500 տարի եղել է»: Սալեմը հիշատակում է Սայքս-Պիկոյի արձանագրությունը՝ գաղտնի համաձայնագիր, որ 1916-ին կնքել են Ֆրանսիան ու Մեծ Բրիտանիան ցարական Ռուսաստանի մասնակցությամբ: Առաջին համաշխարհային պատերազմի ընթացքում ստորագրված այդ փաստաթուղթը հաղթող տերությունների ազդեցությունների գոտիներն էր ամրագրում Մերձավոր Արևելքում Օսմանյան կայսրության՝ Գերմանիայի ու Ավստրո-Հունգարիայի դաշնակցի, կործանումից հետո: Արաբների տեսակետից՝ հենց Սայքս-Պիկոյի համաձայնագիրն է հիմք դրել Մերձավոր Արևելքի «ազգային պետությունների» համար, որոնց ձևավորման հնարավորությունը ընդամենը հարյուր տարի առաջ ֆանտազիա կամ կատակ կորակվեր: Բայց պատմությունը ունի օրինակներ, երբ արհեստական ստեղծած պետությունները կենսունակ են դարձել՝ այդպես եղան և Մերձավոր Արևելքի շատ պետություններ՝ Սաուդյան Արաբիան, Հորդանանը, Իրաքը, Սիրիան: Մերձավոր Արևելքում Առաջին համաշխարհային պատերազմից հետո նոր պետությունների ստեղծումը իր տրամաբանությունն ուներ և դառնում էր տարածաշրջանային զսպումների ու հակակշիռների համակարգ: Հետօսմանյան համակարգի կործանումը ԱՄՆ-ի և իր դաշնակիցների գործողությունների հետևանքով սուզում է Մերձավոր Արևելքը նոր անկայունության հորձանուտի մեջ: Դա են հաստատում իրադարձությունները Իրաքում, Սիրիայում, Լիբիայում, Եմենում:
Դմիտրի Դոբրով , "ИноСМИ"
Հ.Գ.
Դմիտրի Դոբրովը, ում հրապարակումը թարգմանաբար ներկայացնում եմ, իհարկե, հետաքրքիր դիտանկյուն է ընտրել իր տեսակետների համար՝ Օսմանյան կայսրության տրոհման հետևանքները ժամանակակից աշխարհում: Հիշատակելով անցյալ դարասկզբին կնքված, հետո կատարված ու չկատարված համաձայնագրերը՝ նա շեշտադրում է քրդական հարցը և Քրդստանի ստեղծման հարցը և միայն հպանցիկ անդրադառնում Հայոց ցեղասպանությանն ու Հայաստանի կորցրած տարածքներին: Սևրի դաշնագրի չկատարման հետևանքով Հայկական պետություն ստեղծելու ձախողումը նա հմտորեն շրջանցել է՝ շեշտը դնելով քրդական հարցի վրա: Պատճառները պարզ են՝ իսկ որտե՞ղ են ապրում հիմա քրդերը և որտե՞ղ են ուզում ինքնավարություն ստանալ: Ո՞Ւմ հողերի վրա: Եթե Դմիտրի Դոբրովը այդքան լավ գիտի պատմությունը, և այդքան լավ գիտի՝ ինչ հետևանքներ ունեցավ Առաջին համաշխարհային պատերազմի արդյունքների վերանայումն արաբական աշխարհում, ինչո՞վ է բացատրվում արդարության վերականգնման ընտրովի վերաբերմունքը: Քրդերը հարյուրամյակներով ապրել են որտե՞ղ, հայկական հողերո՞ւմ, հայերն ո՞ւր էին այդ հարյուրամյակներում, որ չկային: Ի վերջո, եթե մի քիչ ավելի խորանանք՝ կպարզենք, որ Թուրքիայի Հանրապետությունում հայերը շատ ավելի շատ են, քան հրապարակվում է, քան իրենք են հայտնիացնում՝ պատճառները չարժի պարզաբանել: Պատմական արդարությունը հնարավոր չէ վերականգնել արդարությունը ոտնահարելով: Հայոց ցեղասպանության համահայկական Հռչակագիրը պիտի ամրագրվի ցեղասպանության փոխհատուցման բովանդակային պահանջատիրության ձևակերպմամբ: Այս կարգի «ճշմարտապատում» հրապարակումները բացահայտ հակասում են համահայկական շահերին ու հայկական հարցի ադեկվատ ընկալմանն աշխարհում:


Անահիտ ԱԴԱՄՅԱՆ

Դիտվել է՝ 1914

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ